سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کولرهای قابل حمل: پیشنهادات برای خرید و استفاده بهینه

همه مردم استراحت دلچسب در خنکای هوای کولر آبی را تجربه کرده اند. در ادامه اطلاعات فنی، برآورد ظرفیت، برندها، ابعاد و بهترین قیمت خرید انواع کولر آبی سلولزی، پوشالی و کولر آبی صنعتی بررسی و ارائه گردیده است.

راهنمای بررسی و انتخاب انواع کولر آبی

کولر آبی روی پشت‌ بام و تراس بسیاری از خانه‌ها و آپارتمانها دیده می‌شود. هوای گرم محیط بیرون از آپارتمان یا منزل با عبور از میان پوشال ها یا شبکه های پدسلولزی مرطوب و خیس کولر آبی خنک می‌شود و از طریق کانال کشی در فضاهای داخل ساختمان توزیع می‌گردد.

برای برآورد ظرفیت کولر آبی مورد نیاز آپارتمان خود لطفاً به تیتر چگونگی انتخاب کولر آبی در ادامه این مطلب مراجعه فرمایید.

قبل از ارائه توضیحات لازم در خصوص انواع، مزایا و روش انتخاب کولر آبی به اطلاع می رساند، عرضه انواع کولرهای آبی معتبر با گارانتی اصالت کالا و زمان تحویل 2 تا 4 ساعته (در تهران) با مناسب ترین قیمت ها از سال 1383 توسط صفااستور انجام می گردد. (ارسال برای شهرهای دیگر 2 تا 3 روز کاری بر اساس دوری مسافت)

ضمناً دماتجهیز عضو رسمی اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع می باشد.

چگونگی انتخاب ظرفیت کولر آبی

  • به منظور انتخاب کولرهای آبی سلولزی یا پوشالی مورد نیاز، برای هر یک از آپارتمان ها بر اساس تفاوت در متراژ بنا و همچنین قرار گرفتن آن واحد در زیر بام ساختمان و یا قرار گرفتن در طبقات وسط، نحوه محاسبه و انتخاب کولر آبی متفاوت است. اما تأکید می نماییم که در واحدهایی که در واقع سقف آنها بام ساختمان هستند، بدلیل تابش مستقیم نور گرم آفتاب داغ تابستان، احتیاج به انتخاب کولر آبی با ظرفیت خنک کنندگی بیشتر و حتی بعضا استفاده از کولر اسپلیت به عنوان سیستم کمکی دارند. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مطالب درج شده در بخش راهنمای خرید هر برند کولر آبی در سایت دماتجهیز مراجعه نمایید)
  • ظرفیت هوادهی کولرهای آبی باید متناسب با متراژ و سطح مفید زیربنای محل مورد استفاده و شرایط آب و هوایی (از لحاظ دما و رطوبت) انتخاب گردد.
  • چنانچه از کولر آبی با ظرفیت هوادهی بیشتر از ظرفیت و ابعاد کانال کشی اجرا شده و یا ظرفیتی بیشتر از ظرفیت خروج هوای دریچه های کولر نصب شده در واحد خود استفاده کنید، صدای ممتد عبور هوا در طول زمان بهره برداری از کولر آبی به طور آزار دهنده ای شنیده خواهد شد. بر این اساس باید ابعاد دریچه های خروج هوا از کانال‌ها بگونه ای انتخاب گردد که حجم هوای خروجی با سرعت 400 تا حداکثر 600 فوت در دقیقه از هر دریچه کولر خارج گردد.

در جدول زیر مساحت تحت پوشش مناسب برای خنک کردن هر مدل (ظرفیت) از کولرهای آبی در شرایط اقلیمی و آب و هوایی گرم و معتدل یا سرد و معتدل مانند شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، سمنان، مشهد، خرم‌آباد، تبریز، شاهرود، کرمانشاه، آنکارا، سلیمانیه، اربیل، موصل، کرکوک، حلب، کابل، مزارشریف، دوشنبه، سمرقند، خجند، عشق آباد و... بصورت تقریبی ارائه گردیده است.

 

نکته: درصورت استفاده از کولرهای آبی سلولزی به متراژ سطح تحت پوشش هرکدام از مدلها حدود 10 تا 15 متر مربع اضافه می‌گردد.

انواع کولر آبی

  • کولر آبی پرتابل یا متحرک همانطور که از نام آن مشخص است کولر آبی پرتابل قابلیت جابه جایی و پرتابل بودن را دارد. مخزن این کولر یا به صورت دستی پر می شود و یا همزمان قابلیت اتصال مستقیم به شلنگ و شیر آب را دارد.
  • کولر آبی ثابت که معمول ترین نوع کولر آبی است به دلیل داشتن ابعاد بزرگ بر روی پشت بام یا تراس یا بعضا در حیاط منازل نصب میشود و با استفاده از کانال کشی میتوان از هوای خنک آن بهره مند شد.
    کولرهای آبی ثابت، از نظر نحوه خنک کنندگی هوا، به دو نوع کلی کولرهای آبی معمولی (با پوشال) و کولرهای آبی سلولزی تقسیم می شوند.
    همانطور که می دانیم در کولر آبی معمولی، با ریزش آب روی پوشال ها و عبور هوا از میان پوشال های خیس، هوای خنک ایجاد می شود و البته پوشال بعد از مدت کمتر از یک ماه پیوستگی خود را از دست می دهد و خالی شدن پوشال در بعضی نقاط، باعث کاهش راندمان خنک کنندگی در کولرهای آبی معمولی و پوشالی می گردد.
  • در کولر آبی سلولزی به جای پوشال از پد های سلولزی استفاده می گردد که بدلیل پیوستگی حجمی سلولز نسبت به پوشال تامین هوای خنک در کولرهای سلولزی به صورت بهتر و پیوسته تری انجام می گردد.
    استفاده از پد سلولزی بجای پوشال در کولر های آبی، بدلیل خاصیت جذب بیشتر آب نسبت به پوشال و همچنین قرارگیری لایه های منظم، موج دار و یکنواخت سلولز در کنار هم، توزیع یکنواخت آب بر روی پد سلولزی و در نتیجه وجود بیشترین سطح تماس موثر بین هوای عبوری و سطح مرطوب پد سلولزی، باعث ایجاد خنکی بیشتر (حدود 2 تا 3 درجه سانتیگراد بیشتر از کولرهای با پوشال و افزایش مساحت تحت پوشش تا حدود 15% نسبت به کولرهای آبی با پوشال) و عدم انتقال ذرات معلق هوا و باکتری ها به داخل کانال کولر می گردد.
  • کولر آبی صنعتی نیز بعنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات خنک کننده در کارگاه ها، سالن‌ها، مساجد، نمایشگاه ها و فضاهای با ابعاد بزرگتر از آپارتمانها و منازل مورد استفاده قرار می گیرد.
    کولرهای آبی صنعتی میتوانند مانند کولر سلولزی دارای پد سلولزی و یا مانند کولرهای سنتی دارای پوشال باشند.
    استفاده از کولرهای آبی صنعتی خصوصاً برای سالنهای بزرگ با ارتفاع سقف بیشتر از 4 متر در مناظقی که رطوبت نسبی هوا در تابستان کمتر از 40% باشد گزینه بسیار مناسب و اقتصادی تری نسبت به استفاده از ایرواشرهای صنعتی است.
    کولر آبی با فن هوادهی پروانه ای یا آکسیال : در این نوع کولرهای آبی که مستقیما در محل پنجره قرار می گیرند، فقط امکان هوادهی مستقیم و بدون امکان عبور هوا از کانال وجود دارد. (به طور کلی نصب فن سانتریفیوژ در کولرهای آبی ثابت جهت غلبه بر افت فشار عبور هوا از درون کانال های هوای کولر انجام می پذیرد)، اما در صورتیکه مایل به استفاده مستقیم و بدون کانال کشی از کولر آبی برای هر محل باشید می توانید از انواع کولر های آبی با فن آکسیال (پنجره ای) که قیمت آنها تقریباً نصف قیمت کولر های آبی رایج می باشد استفاده نمائید. (البته فراموش نکنید که جهت تامین هوای تازه این کولرهای آبی نیز باید این کولرها در فضای بیرونی ساختمان نصب شوند)
    نوع پرتابل این کولرها نیز باید در محلی قرار گیرد که پشت آن، هوای آزاد بیرون از اتاق جریان داشته باشد.بنابراین کولرهای آبی با فن هوادهی آکسیال ( پنجره ای) فقط در مواردی قابل استفاده می باشند که هوای خنک آنها از دهانه خروجی هوای کولر مستقیما و بدون کانال کشی به فضای مورد نظر دمیده شود.

انواع کولر آبی از نظر نوع هوادهی

کولرهای آبی از نظر محل و نحوه هوادهی نیز به دو دسته تقسیم می شوند :

  1. کولرهای آبی که دهانه خروجی یا کانال هوادهی آنها در یکی از اضلاع کناری کولرآبی قرار گرفته اند و نیز کولرهای هوادهی از بالا که کانال هوادهی آنها در سقف کولر قرار گرفته است.
  2. کولرهای آبی هوادهی از بالا : این کولرهای آبی که مناسب ترین انتخاب جهت نصب در بالکن یا تراس واحدهای مسکونی می باشند، اولا امکان خنک نمودن هوای ورودی از هر چهار جهت کولر را دارا می باشند و ثانیا در صورت نصب در بالکن یا تراس، با توجه به هوادهی از بالا، دارای امکان کانال کشی راحت تری می باشند.

نکته مهم در خصوص راه اندازی کولرهای آبی با توجه به آمار برق گرفتگی های منجر به فوت در سرویس کولرهای آبی اینکه قبل از سرویس سالیانه یا فصلی آنها حتما کلید برق دستگاه را خاموش نمائید یا از سرویسکاران با تجربه کمک بگیرید.
لازم به ذکر است کولرهای آبی با هوادهی از بالا در هر دو نوع کولر آبی با پوشال و کولر آبی با سلولز تولید و عرضه می گردند.

با توجه به اطلاعات فنی و قیمت های مناسب ارائه شده انواع کولر آبی در سایت تخصصی و معتبر دماتجهیز، صمیمانه امیدواریم شما کاربر گرامی ضمن مطالعه مشخصات فنی کامل ارائه شده، با اطمینان خاطر از گارانتی اصلی و تحویل سریع محصولات، دماتجهیز را جهت خرید محصول مورد نیاز خود (از یک محصول تا خرید عمده برای شرکت ها و پروژه های ساختمانی) در سراسر کشور و حتی در کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه انتخاب فرمائید.

مزایای کولر آبی

به طور کلی خنک سازی تبخیری (آبی) از طریق کولر های آبی روشی رایج و بهینه برای ایجاد هوای خنک در محیط (به شرط اینکه میزان رطوبت نسبی هوا کمتر از 40 درصد باشد) می باشد.
معمولا استفاده از کولرهای آبی در شهرهایی با هوای گرم و خشک توصیه می گردد. همانطور که میدانید در این روش کولر آبی با ایجاد رطوبت در هوای عبوری از کولر، علاوه بر تأمین هوای خنک مورد نیاز، مانع از خشکی هوا، ترک خوردن وسایل چوبی و ایجاد الکتریسیته ساکن در آپارتمان شما گردیده و علاوه بر خنک کردن به لطافت هوای محیط نیز کمک می نماید.
بنابراین به طورکلی در یک مقایسه علمی می توان گفت از کولر گازی و اسپلیت در مناطق گرم و مرطوب و از کولر آبی در مناطق خشک و معتدل برای ایجاد هوای خنک استفاده می شود.

اصلی ترین دلایل و مزایای استفاده از کولرهای آبی به شرح زیر می باشند:

  • قیمت مناسب تر
  • مصرف برق پایین تر
  • نصب و راه اندازی آسان تر
  • هزینه جزئی بهره برداری و تعمیرات احتمالی

خرید کولر آبی

قدم اول برای خرید کولر آبی، باید توجه به ابعاد محل استفاده و ظرفیت کولر آبی باشد. زیرا، کولر آبی در انواع مختلف با ظرفیت های هوادهی متفاوتی تولید و عرضه می شود، و شما باید قبل از اقدام به خرید کولر آبی، متراژ و کاربری محیط خود را در نظر داشته باشید، تا بتوانید انتخاب صحیح و درستی در مدل و ظرفیت هوادهی کولر آبی، با قیمت مناسب داشته باشید. سپس مواردی مانند میزان مصرف انرژی، ویژگی ها، برند و مزایای کولر آبی مد نظر، باید مورد بررسی قرار گیرد.

در سایت مجموعه تخصصی دماتجهیز، اطلاعات فنی ده ها مدل از انواع کولر آبی ، از برندهای معتبر با گارانتی اصلی، جهت برخورداری شما عزیزان از حس خوب خرید بهینه و هوشمند ارائه گردیده است.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفارش خرید قطعی کولر آبی مورد نیاز، ابعاد نهایی کولر را با ابعاد درب ورودی پشت بام یا هر فضای دیگری که باید کولر را در آن نصب کنید، جهت امکان عبور کولر بررسی و مقایسه فرمایید.